Monday, April 6, 2009

"aku sebagai warga pendidik"

"........Setiap pelajar harus mengakui kehebatan ilmu gurunya,manakala guru pula harus mengakui yang suatu hari nanti pelajarnya akan lebih hebat dari gurunya....."
ungkapan tu mmg aku selalu guna dan akan cakap pada setiap soldier aku bila bermula nye sesi kelas pertama.tatau la nape aku suka ckp mende tu,tapi bagi aku itu adalah penting,coz aku rase masing2 akan cuba bertolak ansur dalam menuntut ilmu..masing2 akan respek sesama masing2.aku pun tak pasti dorang igt ke ungakapan yg aku cakap tu.tapi pada aku..mmg sentiasa aku pegang la..sbbnye,aku rase ilmu aku yg ade pun tak seberapa sgt untuk mendidik org lain..ade pengalaman pun tak la byk sgt..tapi boleh la share ap2 yg ade.dats y la kene ade tolak ansur.kadang2 ade gak ilmu tu datang dari dorang..ye a, nobody perfect..so for dis sem,aku pegang budak sem 4....gsperti yg ade kat gamba tu la..sume skali 15 org..patut 16..tapi sorang quit..then samung blaja kat lain..tapi dorang stil contact each other.betul tak pami..haha..15 org pelajar dat mean ade 15 karekter pelajar..huhuhu..mungkin la tak ramai mana pun..tapi nak manage tu agak penin jugak la..macm2 perangai ade..pe2 pun kene bersikap adil..takleh pilih kasih..tapi ade yg beranggapan aku pilih kasih..tatau la pandangn org lain camne..kita kadang2 tak nampak ape yg kita wat..cuma yg pasti,kita kene yakin ape yg kita wat ni on track..batch dorang ni mmg agak rapat ngan aku..may b aku dah pegang batch dorang since last sem kot..satu lagi..dorang 1st bacth yg request nak berbuka pose kat umah..haha.agak pelik la jugak..tak penah senior2 dorang buat..till now,kalu aku pindah umah je..mesti dorang yg datang tolong kemas,angkat barang,masak.haha..agak hapening la jugak kalu dorang datang umah..masing2 da tau tugas masing2..tu yg best nyer..time ni la kenal ngan lebih rapat ngan dorang..hmmm..jgn salah paham lak ye..kalu kat kelas aku gaka tegas la jugak..layan sama level je..kalu lua pada kelas tu lain aa..mcam2 gak aktiviti yg kami buat sama2..tau kat dekan aku..mampuss..hahha..bukan pe,kan di cop baik ngat nga studnt sampai takde gap..huyaaaa...yg ni aku penin sebenrye..nak kata takde gap..haihh takkan aa..pada aku,kalu dorang stil respek aku as their cikgu..dats it..da cukup pun.tu gap yg dah cukup bagi aku.may b aku aktif sgt kot,coz mostly aktiviti aku join dorang,futsal,karok,makan2,lepak2 pantai,macam2 lagi la..byk gak aku mintak tolong ngn dorang ni..especialy kalu nak travel jauh..penah aku ajak 1 of them,g johor..hahhaa..jadi co pilot..ok je..folo je..tak kisah pun.g kl ke,se kete penuh aku bwk..ade jugak yg aku bwk ge besut,amik adik aku..then anto sampai paka..kalu yg bwk2 area KT ni mmg byk kali a.kadang2 aku suh dorang drive.bagi aku mende cam bese je..cam request dari kawan yg mintak pertolongan..tapi dorang stil tau gap aku ngn dorang camne..takde pun yg kurang ajar ngan aku..tu yg aku sayang kat dorang ni..hahaha..ngaku gak akhirnyer..walau camne pun aku terpaksa terima..1 day kami akan berpisah jugak..sama ada dorang yg akan tinggalkan aku dulu..atau aku yg tinggal kan dorang dulu..haha..nampak pada gaye..aku yg blah dulu..hahhaa..tapi hope we owez still keep in touch..ade antara dorang tau yg aku da nak blah,,ade jugak yg tatau..tapi most of them tau kot..cuma dorang tatau y aku nak blah..sorry to say..i cant tell u y..1 day u will know..dats y la skang aku tekan jugak korang wat macam2.tapi ada yg ikut..ade gak yg tak ikut..coz seblum aku blah,,nak pastikan korang dapat sumthing dari aku..may b ada mende yg korang boleh guna di kemudian hari..bagi korang presure..untuk jadikan korang lebih strugle..pikir la dude..mana ade org wat furniture 2 project dalam 2 sem..ni pun korang boleh bangga tau..boleh cakap ngan adik2 junior korang pahni..hahha..aku wat sume ni harap dorang dapat terima..ibaratnye cam aku nak mati esok hari..cuba lakukan yg terbaik untuk dorang..hahha...akhir kata..hope u will get sumthing from me since ive been here..and also hope u will know sumthing at d end of this moment..hope so..

4 comments:

  1. yup!!sye sokong 100%...sye pon cite2 nk jdi lecture art....huhu...

    ReplyDelete
  2. cepat nyer..baru je publishh..hahha

    ReplyDelete
  3. huhuhu... en sayang korang.. susah nak dengar dah pas nie.. korang le berbangga la kan.. bbdk sem berape nie ek??? sy kenai x? en.. kami wat mkn2 gak kat umah en.sham.. hahahaha...

    ReplyDelete
  4. x sempat ngan aaa..sakang dorang baru sem 4..

    ReplyDelete